Dinsdag 5 mei jl. bezocht een delegatie van de gemeenteraad van Lochristi een werfbezoek aan de bouw van de brug boven spoorlijn 59 in Beervelde. De woordvoerder van Infrabel, Frédéric Petit, herhaalde dat de brug noodzakelijk is om een dubbele reden. Het afsluiten van de spoorwegovergang zal de doorstroming van het goederenverkeer verhogen en drukt de kosten qua onderhoud voor Infrabel. De belangrijkste reden schuilt echter in het verhogen van de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers. Per dag razen maar liefst een 180-tal treinen Beervelde voorbij. De huidige overweg dwarst de drukke Beerveldse Baan (N449) en dit leidt tot potentieel gevaarlijke situaties.
Als burgemeester herinner ik mij dat jaren geleden -midden de nacht- een voertuig de slagbomen negeerde, stilviel op het spoor en de aankomende trein een noodstop diende te maken. Als bij wonder vielen er geen dodelijke slachtoffers maar alle passagiers moesten wel opgevangen worden in feestzaal Breughel. Dit soort taferelen zal zich toekomstgericht niet meer kunnen voordoen.
De heer Petit benadrukte dat de werken op schema zitten en dat normaliter begin 2027 alle werkzaamheden zouden moeten afgerond zijn.

